Reklama

Niedziela Sandomierska

„Margaritae Baroci”

Szósta edycja festiwalu muzyki kameralnej i organowej odbywała się od końca maja do połowy września br. w kilku miejscowościach diecezji sandomierskiej. Finał przedsięwzięcia miał miejsce w Nowej Dębie

Niedziela sandomierska 39/2019, str. 7

[ TEMATY ]

festiwal

Archiwum autora

Koncert edukacyjny dla dzieci

Koncert edukacyjny dla dzieci

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W języku łacińskim „Margaritae Baroci” oznacza „Perły Baroku”. Nazwa nawiązuje do stylu muzycznego – baroku, do którego należą wykonywane w ramach festiwalu utwory. Tegoroczna edycja obejmowała cykl siedmiu koncertów, w tym: dwa kameralno-taneczne, kameralno-organowy, organowy, dwa kameralne oraz oratoryjno-symfoniczny. Pierwszy z nich, inaugurujący całe przedsięwzięcie, był przeznaczony specjalnie dla dzieci i miał na celu ich edukację. Należał do grupy koncertów kameralnych z pokazem tańca. Sala widowiskowa w Samorządowym Ośrodku Kultury w Nowej Dębie wypełniła się najmłodszymi, których opiekunowie i artyści wprowadzili w niezwykły świat muzyki klasycznej. Wszyscy melomani mogli podziwiać jeszcze raz to samo wydarzenie w piątkowy wieczór w Kościele Matki Bożej Królowej Polski w Nowej Dębie. Odbywało się ono pod hasłem: „Między dźwiękiem a ruchem” – prezentacja charakterystycznych rodzajów muzyki i tańca epoki baroku. Zespołowi Instrumentów Dawnych „Intrada” towarzyszyli soliści Baletu Dworskiego „Cracovia Danza”.

Poza Nową Dębą

Koncert kameralno-organowy festiwalu wybrzmiał w kościele w Chmielowie. Wystąpili w nim: Valeryi Filipov – pochodzący z Kijowa multiinstrumentalista, który grał na śpiewającej pile, fletni Pana i gitarze, oraz Dariusz Hajdukiewicz – wirtuoz organów. Śpiewająca piła to oryginalny instrument, a pan Valeryi to jeden z nielicznych artystów na świecie grający na takim urządzeniu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Kolejny koncert miał miejsce w świątyni w Cyganach. Uświetniła go swą grą osoba wybitnego wirtuoza organów – Jana Mroczka, który m.in. w 2012 r. otrzymał odznaczenie honorowe „Zasłużony dla Kultury Polskiej” od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Repertuar był różnorodny i niezwykle wzruszający, szczególnie końcowe „Ave Maria”.

Kwartet smyczkowy „Con Affetto” zagościł podczas piątego koncertu w kościele w Tarnowskiej Woli. Usłyszeliśmy utwory polskich kompozytorów w tym Stanisława Moniuszki w związku z ustanowionym Rokiem Moniuszki.

Reklama

Zwieńczenie dzieła

Przedostatnie występy odbyły się w sali widowiskowej Samorządowego Ośrodka Kultury w Nowej Dębie. Wykonawcami byli: Vlayslav Zhovkhyi (akordeon) oraz Krakowski Zespół Kameralny w składzie: Katarzyna Mateja – skrzypce, Aleksandra Rymarowicz – skrzypce, Bogusława Jagielnicka-Hawryszków – altówka, Ewa Wojsław-Bober – wiolonczela, Paweł Królikowski – kontrabas oraz Łukasz Mateja. W trakcie wydarzenia miało również miejsce polskie prawykonanie utworu Perpetuum Mobile autorstwa P. Planyavsky’ego, natomiast 18-letni organista Marcin Bała zadebiutował artystycznie przed publicznością.

Tegoroczną edycję festiwalu zamknął koncert oratoryjno-symfoniczny w wykonaniu licznego grona artystów. Swój kunszt muzyczny zaprezentowali: Marcin Wolak – bas baryton, Kamila Dutkowska – sopran, Tomasz Chmiel – dyrygent, Marek Kluza – przygotowanie połączenia chórów, Orkiestra Symfoniczna „Krakowskiej Młodej Filharmonii”, Chór „Krakowskiej Młodej Filharmonii” jak również Chór Zespołu Pieśni i Tańca Ziemi Myślenickiej.

Za wsparcie licznym sponsorom dziękował Krystian Rzemień, dyrektor SOK i kierownik artystyczny festiwalu. Tegoroczne przedsięwzięcie objęte zostało patronatem honorowym Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz współfinansowane ze środków ministerstwa.

2019-09-25 10:32

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Austria: „Pasja” tematem przewodnim Salzburger Festspiele

[ TEMATY ]

festiwal

Austria

Charles Brutlag/Fotolia.com

Już za kilka dni rozpocznie się w Salzburgu kolejny festiwal „Salzburger Festspiele”, który rokrocznie przyciągają rzesze miłośników muzyki klasycznej z całego świata. Od 2012 roku poprzedza go „Ouverture spirituelle” – uwertura duchowa, której tematem jest w tym roku „pasja”. „W muzyce pod tym określeniem rozumiemy mękę i śmierć Jezusa. Ale czy jakakolwiek sztuka byłaby możliwa bez pasji, bez wielkiej namiętności?” - pytają organizatorzy zapowiadając cykl wydarzeń rozpoczynających się 20 lipca.

Na otwarcie festiwalu zabrzmi „Pasja wg. św. Łukasza” Krzysztofa Pendereckiego w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej z Montrealu pod batutą Kenta Nagano. W kolejnych dniach: „Msza h-moll” Johanna Sebastiana Bacha zaprezentowana przez Collegium Vocale z Gandawy, a następnie koncert na trąbkę „Nobody knowi the trouble I see” oraz „Symfonia Zmartwychwstania” Gustawa Mahlera.

CZYTAJ DALEJ

Uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski – pasjonująca historia

[ TEMATY ]

Maryja

NAjświętsza Maryja Panna

Karol Porwich/Niedziela

Kościół w Polsce 3 maja obchodzi uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski, która została ustanowiona przez papieża Benedykta XV w 1920 r. na prośbę biskupów polskich po odzyskaniu niepodległości. Uroczystość ta – głęboko zakorzeniona w naszej historii - nawiązuje do Ślubów Lwowskich króla Jana Kazimierza z 1656 r., Konstytucji 3 maja oraz oddania Polski pod opiekę Maryi po uzyskaniu niepodległości.

Geneza, śluby lwowskie króla Jana Kazimierza

CZYTAJ DALEJ

Nosić obraz Maryi w oczach i sercu

2024-05-03 21:22

ks. Tomasz Gospodaryk

Kościół w Zwanowicach

Kościół w Zwanowicach

Mieszkańcy Zwanowic obchodzili dziś coroczny odpust ku czci Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski. Sumie odpustowej przewodniczył ks. Łukasz Romańczuk, odpowiedzialny za edycję wrocławską TK “Niedziela”.

Licznie zgromadzeni wierni mieli okazję wysłuchać homilii poświęconą polskiej pobożności maryjnej. Podkreślone zostały ważne wydarzenia z historii Polski, które miały wpływ na świadomość religijną Polaków i przyczyniły się do wzrostu maryjnej pobożności. Przywołane zostały m.in. ślubu króla Jana Kazimierza z 1 kwietnia 1656 roku, czy 8 grudnia 1953, czyli data wprowadzenia codziennych Apeli Jasnogórskich. I to właśnie do słów apelowych: Jestem, Pamiętam, Czuwam nawiązywał kapłan przywołując słowa papieża św. Jana Pawła II z 18 czerwca 1983 roku. - Wypowiadając swoje “Jestem” podkreślam, że jestem przy osobie, którą miłuję. Słowo “Pamiętam” określa nas, jako tych, którzy noszą obraz osoby umiłowanej w oczach i sercu, a “Czuwam” wskazuję, że troszczę się o swoje sumienie i jestem człowiekiem sumienia, formuje je, nie zniekształcam ani zagłuszam, nazywam po imieniu dobro i zło, stawiam sobie wymagania, dostrzegam drugiego człowieka i staram się czynić względem niego dobro - wskazał kapłan.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję