Reklama

Niedziela Podlaska

Serce dla Harcerza

Niedziela podlaska 51/2017, str. I

[ TEMATY ]

koncert

Rafał Skomorucha

Licytacje poprowadziły Olga Kalicka, Monika Mazur oraz Misheel Jargalsaikhan

Licytacje poprowadziły Olga Kalicka, Monika Mazur oraz Misheel Jargalsaikhan

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Już po raz drugi w tym roku w Sokołowskim Ośrodku Kultury odbył się wielki koncert charytatywny. Tym razem pod hasłem „Serce dla Harcerza. PomóżMY wstać Michałowi” zbierano fundusze na leczenie i rehabilitację 24-letniego sokołowianina, poszkodowanego w lipcu 2017 r. w wyniku nieszczęśliwego wypadku.

Wśród przybyłych na koncert nie zabrakło gości, władz samorządowych, przedsiębiorców, harcerzy i innych osób, które chcą pomóc niezwykle serdecznemu i pogodnemu instruktorowi Hufca ZHP Sokołów Podlaski, od lat niezwykle zaangażowanemu w przedsięwzięcia harcerskie i inną aktywność wolontariacką. Dyrektor Marcin Celiński po powitaniu zebranych podkreślił zaangażowanie harcerzy w całą akcję pomocy. Zaznaczył, że kiedy Michał znalazł się w potrzebie, nie pozostał sam, a dziś nie jest sam w szczególny sposób. Również naczelniczka ZHP hm. Małgorzata Sinica potwierdziła, że harcerstwo jest dobrym sposobem wychowania do dorosłości. Przekazała ona dla bohatera wieczoru cenną figurkę Matki Bożej wykonaną przez skautów z Madagaskaru. Zebrani mogli też obejrzeć króciutki film, w którym Michał pełnym wzruszenia głosem dziękuje tym wszystkim, dzięki którym będzie mógł dalej walczyć o odzyskanie sprawności.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Przed publicznością szczelnie wypełniającą salę widowiskową wystąpiły zespoły muzyczne i grupy wokalne: Gimnazjal Band ze Szkoły Podstawowej nr 6 w Sokołowie, Sąlepsi, Manufaktura Dźwięków, Voci Voci i Voci Cantati z Sokołowskiego Ośrodka Kultury oraz Zespół Harcerski Watra z Hufca ZHP w Sokołowie Podlaskim. Aukcję prowadziły aktorki: sokołowianka Lidia Sadowa, Olga Kalicka, Monika Mazur oraz Misheel Jargalsaikhan. Sposób prowadzenia aukcji i otwarte serca licytujących sprawiły, że uzyskiwana kwota przekraczała wielokrotnie cenę wywoławczą. W sumie w wyniku koncertu i charytatywnego kiermaszu zebrano 39.550 zł.

Organizatorem całej akcji charytatywnej jest Komitet Społeczny „Serce dla harcerza”, powołany przez rodzinę, przyjaciół oraz przedstawicieli lokalnej społeczności w celu zebrania środków finansowych na leczenie Michała Wierzbickiego, współorganizatorami: Hufiec ZHP Sokołów Podlaski im. Janusza Korczaka, Urząd Miasta w Sokołowie Podlaskim oraz Sokołowski Ośrodek Kultury. Organizatorom udało się zgromadzić dary serca od wielu osób – bp. Tadeusza Pikusa, instytucji, przedstawicieli władz samorządowych i parlamentarnych, przedsiębiorców, ludzi kultury i wielu dziesiątek innych o otwartych sercach. Obecnie dzięki zespołowi wspaniałych ludzi i własnej determinacji, Michałowi udało się osiągnąć widoczne sukcesy. Samodzielnie oddycha, zaczął mówić, nastąpiła też częściowa poprawa funkcji kończyn górnych. Jednak przed nim jeszcze długa droga do zdrowia i aktywnego życia.

2017-12-13 11:06

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pasja św. Jana według Bacha

Niedziela lubelska 18/2017, str. 8

[ TEMATY ]

koncert

Małgorzata Oroń

W kościele pw. św. Andrzeja Boboli w Lublinie wystąpili artyści z Polski i Niemiec

W kościele pw. św. Andrzeja Boboli w Lublinie wystąpili artyści z Polski i Niemiec

W Niedzielę Palmową w kościele pw. św. Andrzeja Boboli w Lublinie niemal tysiąc osób uczestniczyło w niemieckojęzycznym koncercie pt. „Pasja św. Jana według Jana Sebastiana Bacha BWV 245”. Wykonawcami tego monumentalnego dzieła byli: ewangelicki Chóru Kantorei St. Michael z Jena w Niemczech, Akademicki Chór Uniwersytetu Medycznego w Lublinie oraz zespół instrumentów dawnych Senza Battuta. Artyści wystąpili pod batutą Dominika Mielko.

CZYTAJ DALEJ

Św. Joanna d´Arc

[ TEMATY ]

Joanna d'Arc

pl.wikipedia.org

Drodzy bracia i siostry,
Chciałbym wam dzisiaj opowiedzieć o Joannie d´Arc, młodej świętej, żyjącej u schyłku Średniowiecza, która zmarła w wieku 19 lat w 1431 roku. Ta młoda francuska święta, cytowana wielokrotnie przez Katechizm Kościoła Katolickiego, jest szczególnie bliska św. Katarzynie ze Sieny, patronce Włoch i Europy, o której mówiłem w jednej z niedawnych katechez. Są to bowiem dwie młode kobiety pochodzące z ludu, świeckie i dziewice konsekrowane; dwie mistyczki zaangażowane nie w klasztorze, lecz pośród najbardziej dramatycznych wydarzeń Kościoła i świata swoich czasów. Są to być może najbardziej charakterystyczne postacie owych „kobiet mężnych”, które pod koniec średniowiecza niosły nieustraszenie wielkie światło Ewangelii w złożonych wydarzeniach dziejów. Moglibyśmy je porównać do świętych kobiet, które pozostały na Kalwarii, blisko ukrzyżowanego Jezusa i Maryi, Jego Matki, podczas gdy apostołowie uciekli, a sam Piotr trzykrotnie się Go zaparł. Kościół w owym czasie przeżywał głęboki, niemal 40-letni kryzys Wielkiej Schizmy Zachodniej. Kiedy w 1380 roku umierała Katarzyna ze Sieny, mamy papieża i jednego antypapieża. Natomiast kiedy w 1412 urodziła się Joanna, byli jeden papież i dwaj antypapieże. Obok tego rozdarcia w łonie Kościoła toczyły się też ciągłe bratobójcze wojny między chrześcijańskimi narodami Europy, z których najbardziej dramatyczną była niekończąca się Wojna Stulenia między Francją a Anglią.
Joanna d´Arc nie umiała czytań ani pisać. Można jednak poznać głębiej jej duszę dzięki dwóm źródłom o niezwykłej wartości historycznej: protokołom z dwóch dotyczących jej Procesów. Pierwszy zbiór „Proces potępiający” (PCon) zawiera opis długich i licznych przesłuchań Joanny z ostatnich miesięcy jej życia ( luty-marzec 1431) i przytacza słowa świętej. Drugi - Proces Unieważnienia Potępienia, czyli "rehabilitacji" (PNul) zawiera zeznania około 120 naocznych świadków wszystkich okresów jej życia (por. Procès de Condamnation de Jeanne d´Arc, 3 vol. i Procès en Nullité de la Condamnation de Jeanne d´Arc, 5 vol., wyd. Klincksieck, Paris l960-1989).
Joanna urodziła się w Domremy - małej wiosce na pograniczu Francji i Lotaryngii. Jej rodzice byli zamożnymi chłopami. Wszyscy znali ich jako wspaniałych chrześcijan. Otrzymała od nich dobre wychowanie religijne, z wyraźnym wpływem duchowości Imienia Jezus, nauczanej przez św. Bernardyna ze Sieny i szerzonej w Europie przez franciszkanów. Z Imieniem Jezus zawsze łączone jest Imię Maryi i w ten sposób na podłożu pobożności ludowej duchowość Joanny stała się głęboko chrystocentryczna i maryjna. Od dzieciństwa, w dramatycznym kontekście wojny okazuje ona wielką miłość i współczucie dla najuboższych, chorych i wszystkich cierpiących.
Z jej własnych słów dowiadujemy się, że życie religijne Joanny dojrzewa jako doświadczenie mistyczne, począwszy od 13. roku życia (PCon, I, p. 47-48). Dzięki "głosowi" św. Michała Archanioła Joanna czuje się wezwana przez Boga, by wzmóc swe życie chrześcijańskie i aby zaangażować się osobiście w wyzwolenie swojego ludu. Jej natychmiastową odpowiedzią, jej „tak” jest ślub dziewictwa wraz z nowym zaangażowaniem w życie sakramentalne i modlitwę: codzienny udział we Mszy św., częsta spowiedź i Komunia św., długie chwile cichej modlitwy prze Krucyfiksem lub obrazem Matki Bożej. Współczucie i zaangażowanie młodej francuskiej wieśniaczki w obliczu cierpienia jej ludu stały się jeszcze intensywniejsze ze względu na jej mistyczny związek z Bogiem. Jednym z najbardziej oryginalnych aspektów świętości tej młodej dziewczyny jest właśnie owa więź między doświadczeniem mistycznym a misją polityczną. Po latach życia ukrytego i dojrzewania wewnętrznego nastąpiły krótkie, lecz intensywne dwulecie jej życia publicznego: rok działania i rok męki.
Na początku roku 1429 Joanna rozpoczęła swoje dzieło wyzwolenia. Liczne świadectwa ukazują nam tę młodą, zaledwie 17-letnią kobietę jako osobę bardzo mocną i zdecydowaną, zdolną do przekonania ludzi niepewnych i zniechęconych. Przezwyciężywszy wszystkie przeszkody spotyka następcę tronu francuskiego, przyszłego króla Karola VII, który w Poitiers poddaje ją badaniom przeprowadzanym przez niektórych teologów Uniwersytetu. Ich ocena jest pozytywna: nie dostrzegają w niej nic złego, lecz jedynie dobrą chrześcijankę.
22 marca 1429 Joanna dyktuje ważny list do króla Anglii i jego ludzi, oblegających Orlean (tamże, s. 221-22). Proponuje w nim prawdziwy, sprawiedliwy pokój między dwoma narodami chrześcijańskimi, w świetle imion Jezusa i Maryi, ale jej propozycja zostaje odrzucona i Joanna musi angażować się w walkę o wyzwolenie miasta, co nastąpiło 8 maja. Innym kulminacyjnym momentem jej działań politycznych jest koronacja Karola VII w Reims 17 lipca 1429 r. Przez cały rok Joanna żyje między żołnierzami, pełniąc wśród nich prawdziwą misję ewangelizacyjną. Istnieje wiele ich świadectw o jej dobroci, męstwie i niezwykłej czystości. Wszyscy, łącznie z nią samą, mówią o niej „la pulzella” - czyli dziewica.

Męka Joanny zaczęła się 23 maja 1430, gdy jako jeniec wpada w ręce swych wrogów. 23 grudnia zostaje przewieziona pod strażą do miasta Rouen. To tam odbywa się długi i dramatyczny Proces Potępienia, rozpoczęty w lutym 1431 r. a zakończony 30 maja skazaniem na stos. Był to proces wielki i uroczysty, któremu przewodniczyli dwaj sędziowie kościelni: biskup Pierre Cauchon i inkwizytor Jean le Maistre. W rzeczywistości kierowała nim całkowicie duża grupa teologów słynnego Uniwersytetu w Paryżu, którzy uczestniczyli w nim jako asesorzy.

Podziel się cytatem

CZYTAJ DALEJ

Biskupi na Boże Ciało: wartość Eucharystii, jedność, prawo do publicznego wyrażania wiary

2024-05-30 21:50

[ TEMATY ]

Boże Ciało

Karol Porwich / Niedziela

Znaczenie Eucharystii, uczestnictwo we Mszy świętej, świadectwo wiary, konieczność ewangelizacji, ale także kwestie społeczne takie jak prawo do publicznego wyznawania wiary, miejsce symboli religijnych w przestrzeni publicznej, religia w szkołach czy aborcja były tematem kazań polskich biskupów na uroczystość Bożego Ciała.

Znaczenie Eucharystii

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję